cartouchen dag

24 juli 2015 - Drenovec, Slovenië

Hier zijn we dan weer voor jullie dagelijkse portie leesplezier.
Hoe zal ik van start gaan, gewoon met het begin zal het gemakkelijkst zijn. Maar toch nog even een klein sprongetje terug maken naar gisteren avond. Daar hadden we na aankomst toch de volle 3 grote pinten gedronken en geloof het of niet, we wisten ervan. Maar na den douch en een maaltijd die er eens anders uitzag dan een cirkel waren we er terug wat over. Na een goede nachtrust en ontbijt bij zeer vriendelijke uitbaters konden we vertrekken. De rit ging een 112 km zijn met net geen 1000 hoogtemeters met 1 grotere klim en 1 kleine klim en bijna altijd in het groen. Dus eigenlijl 1 maal klimmen en voor de rest zo goed als naar beneden rijden. Na de eerste klim zaten we al zo goed als aan 1000 hoogtemeters. Dus dit kon maar 2 dingen betekenen; ofwel is het vanaf nu echt zo goed als naar beneden of strava builder (het programma waarmee we onze routes hebben gemaakt en ons van de nodige technische details voorziet) heeft ons goed bij ons pietje. Later zou wel blijken wie van de twee het was. De omgeving was voor de rest prachtig en kleine bergwegjes wisselden zich af met gewone wegen, maar van drukte was geen sprake. De kleine dorpjes waar we doorreden waren zo klein dat ze zelfs geen straatnamen hadden maar enkel huisnummers met daaronder het dorp. Mischien een idee om in Loonbeek ook toe te passen. Wat ze hier dan wel met hopen hebben zijn lokale bars. Als er in een dorp 25 huizen staan hebben er 5 daarvan wel een terras voor hun deur. Tijdens het doorrijden van sommige dorpen waan je je gewoon in Bokrijk en vraag je je af waar deze mensen van leven, maar vriendelijk zijn ze hier wel. Goeiendag zeggen en tegen je beginnen praten is hier de normaalste zaak van de wereld,enige probleem, we verstaan er niets van . Onderweg dan even gestopt om te eten nadat we dit gisteren over het hoofd hadden gezien. Tussen iets gaan eten en het bestellen zit er wel nog een groot gat. Van de kaart snapten we geen woord, enkel schnitzel op 6 verschillende manieren wisten we te begrijpen. Ik wou me wel eens aan iets onbekend wagen, maar dit hadden ze niet meer dus dan maar 2 schnitzels Lubliana. Op de lokale kinderboerderij naast het restaurant nog even 2 beren gaan bekijken die hopelijk voor hun nooit bos gezien hebben. Blijkbaar hebben ze hier gene groene Michel rondlopen. Met een vol maagje terug de fiets op en nadat we de beentjes terug gevonden hadden was het weer gemoedelijk tegen 30 km/h verder bollen over het licht glooiende parcours. De zon was vandaag wat verscholen achter een licht wolkendek wat de temperatuur ook naar een draagelijke 27 graden bracht. Wat dan vooral voor mij een wereld van verschil maakte hetgeen het voor beide aangenaam maakte was de warme thee die we niet meer moesten drinken. De rit verliep voor de rest zeer gemoedelijk maar de hoogtemeters bleven door de vele korte hellingen oplopen. Het was bij elke helling telkens op de grote plaat doortrekken in de hoop er zonder te veel mooite te komen. Weliswaar werden we soms toch noodgedwongen terug naar het zadel gebracht omdat deze helling toch net dat tikkeltje te lang of te steil was, ja die kar hangt er nog altijd aan en neen die werkt nog altijd niet mee. Het tweede kleine klimmetje kwam er aan en was vooral een afwisseling van kopjes en van licht oplopende stukken. Beide met de gedachte dat deze klim niet lang zou kunnen duren begon de welgekende "Spielerei" tijdens het fietsen. Op elk kopje demarreerde er wel iemand en de cartouchen werden vlot verschoten. Wat achteruit kijken, naar het andere baanvak opschuiven, anticiperen op een eventuele demarrage, gewoonweg Pure fun op de vlo en mekaar chocco rijden. De berg duurde echter langer dan verwacht maar eindelijk boven (dachten we) toch effe stoppen en de bidons bijvullen. Verder op pad ging het toch terug omhoog en ons schoon wegje veranderde in een grindbaan doorheen het bos, wat buiten de slechte weg wel mooi was. Onze hoogtemeters liepen ook nog verder op en er was één ding duidelijk, Strava builder had ons goed bij ons pietje. Aangekomen op de eindbestemming van die dag kozen we ervoor om nog een 20 km bij te rijden van de volgende dag waar we dan een mooi en vooral goedkope overnachting zouden vinden. Morgen rijden we dan het mooie Slovenië uit en rijden we Kroatië binnen dat hopelijk even aangenaam rijden gaat worden.
Nog enkele weetjes:
- vanaf dag 11 hebben we er foto's bijgezet die we getrokken hebben met onze fietscamera.
- strava builder er deze keer ongeveer 600 hoogtemeters naast zat.
- wij topbanden op onze vlo hebben en nog genen ene keer zijn platgevallen.
- de aftelmeter qua kilometers op de website niet helemaal juist is vermists deze met vooringestelde punten werkt en wij hier en daar wat rondrijden.
- de wagge zijn cortisone zalf bijna op is.

Vele groeten uit Slovenië

1. Thor & Petra:
    24 juli 2015
    Weer prachtig geschreven schat! Wagge, ge zijt de beste op de berg maar nu moogt ge iemand anders de eer nekeer gunnen hé. ;)
    Allebei nog steeds goed bezig, beren. We missen je hier thuis Pé maar we gunnen het je helemaal! Amuseer jullie maar!

Dikke zoenen van ons
  2. Katleen:
    24 juli 2015
    genieten jullie maar van het warme weer. Wim rijdt morgen naar Chiny (zondag bezoekdag van de scouts), ze geven regen en wind,...
    denkt dus morgen ne keer aan hem als jullie daar aan't fietsen zijn in het zonneke! wijle denken hier ook vaak aan jullie!!!!
  3. Peter De Groodt:
    24 juli 2015
    Even tussendoor een verduidelijking van de 2 fietsers. Als 2 vrienden zijn we deze fietsuitdaging gestart en als 2 vrienden zullen wij ook aankomen. Wij fietsen en leven nu al ongeveer 2 weken met mekaar en zijn het meeste van onze tijd ook niet verder dan een paar meter van mekaar verwijderd. Ieder heeft zijn kwaliteiten bij ons en het is juist datgene dat ons tot in dubrovnik gaat brengen. Over wie den beste is en wie den tofste daar zijn wij niet mee bezig. Het doel bereiken en ervan genieten is het enige wat ons interreseert. Wij waarderen jullie steun enorm en het doet ons ook enorm plezier om jullie reacties te lezen. Wij begrijpen sommige dubbelzinnige reacties wel en kunnen hier goed mee lachen. Maar we wouden gewoon even verduidelijken dat wij hier niet met een wedstrijd bezig zijn. Verder wensen wij jullie nog veel leesplezier. Wij hebben ooit gedroomd om dit te kunnen doen en om het nu te beleven geeft een zalig gevoel. Met bijzondere dank aan onze twee vrouwen en kinderen die we even achterlaten. (Ieder de zijn wel te verstaan ).
  4. Lut:
    25 juli 2015
    Hallo Soulmats,
    Een voor kleine verrassingen komen te staan als die niet te groot zijn is ook wel ok. Nog veel moed voor de komende dagen .