Nen De Groodt krijgde ni zomaar kapot

20 juli 2015 - Ponte di Legno, Italië

Beste lezers,

(Vandaag gaat ieder zijn eigen reisverhaal schrijven vermits we het meeste van de tijd afzonderlijk hebben gereden. Geen paniek er is genen ambras)
Zoals voorzien stonden er vandaag dus 2 grote klippers van formaat op het menu om op te rijden nl. De Stelvio en de Gavia. Als je bij een lange beklimming het motortje niet wilt opblazen kies je best je eigen klimritme en zo gebeurde het ook. Beide karretjes met het trekgeitje ervoor verlieten elkaar traag maar zeker. Ikzelf reed een trager tempo wetende dat deze klim toch wel 2h30 zou kunnen duren en genoot ervan. Dik halverwege met de mooie bochten van de stelvio en de top in het vizier waren mijn bidons leeg en hield ik even halt bij een hotel om deze te vullen en snel een cola achterover te slaan. Nadien ging ik terug verder op pad en stak merkwaardig genoeg toch wat volk voorbij. De laatste 4km gingen wat moeizamer maar op karakter bereikte ik de top. Daar stond mijn compagnon blijkbaar al een minuut of 20 te wachten. Het was al bij al een mooie klim met prachtig uitzicht en zeker nog eens over te doen zonder kar. Aan een kraampje aten we een welverdiende worst met zuurkool en dat smaakte wel. Dan maar terug verder op pad via een mooie afdaling. Deze afdaling ging via een zalig zig zag bochten parcours dat blijkbaar bekend is bij motor- en autofanaten, was echt zalig. Maar weldra kwam nummer 2 van de dag eraan. Wederom verlieten de karretjes elkaar en ieder ging zijn eigen klim beginnen. Deze klim bleek andere koek dan de Stelvio te zijn. De uitzichten waren prachtig maar de weg lag met momenten slecht en het was af en toe steilen bazaar. En laat dat nu de 2 dingen zijn die het rijden met de kar echt moeilijk maken. Ik raakte traag maar zeker leeg gereden en het pedaaltje rondduwen ging moeizamer met de km. Nog een gelleke binnen trekken en nen bar opeten om toch maar niet leeg te vallen. Het oprijden van de berg veranderde stil maar zeker in het opkruipen ervan. Af en toe een minuutje halt houden, spanning even van de beentjes laten en weer verder. En zij maar zeker da ik gevloekt heb op den berg en ja op mijn moeder heb ik ook geroepen. Maar ik zou kost wat kost de top bereiken en aan opgeven was geen denken. Compleet leeg zag ik eindelijk wagge staan, yes de top is in zicht. We reden samen nog de laatste km waar we aan een mooi bergmeer halt hielden en even met de voetjes in de sneeuw gingen staan, want we zaten terug op 2600m. Nu was het enkel nog naar beneden tot aan een hotelleke dat we de dag op voorhand hadden geboekt. Want we wisten dat het kaarsje uit ging zijn. Tijdens de zeer smalle en bochtige afdaling moesten we nog even halt houden voor de schapen die werden overgelaten en iets nadien ook voor de koeien. Het weer begon ook te veranderen en we kregen het beide zeer koud. Maar dat kon ons niet veel meer schelen, we hadden mooie vooruitzichten. Aangekomen in het hotel, een douchke genomen en nu een tweegangen menu en nog een hoofdmenu met een pint erbij tot ons laten komen en morgen ontbijt. Laat me toe nog een laatste keer over Zwitserland te zagen maar dit alles kost hier voor ons twee samen 80 euro.

Ja Ja het was een zware dag en ik heb verdomd hard afgezien ma ik weet dat er mij dit niet veel zullen nadoen, zo twee klippers met een kar overrijden. Maar dat maakt het fietsen dan ook weer zo leuk, om gewoon eens kei hard af te zien en te vechten tegen jezelf. Kracht proberen putten uit jezelf en je familie. Want uiteindelijk ben jij het alleen die de trappers kan rondduwen. En jezelf onderweg eens tegenkomen en denken dat je echt niet meer kan en achteraf aankomen met de gedachten, zo rap krijgen ze mij niet kapot. Dat is fietsen in zijn puurste vorm voor mij.
Morgen nog effe 8km klimmen maar dan zo goed als bergaf naar ons einddoel. Dit zal ons beide wel deugd doen na zo een zwaar dagje.

Ik wil jullie allen nogmaals bedanken voor de centen. We gaan ze niet in één keer opdoen want anders gaan we morgen de vlo niet meer opgeraken.

Groeten van berggeit 2. Mijne compagnon en het mag geweten worden was vandaag de topgeit van den dag. Ben aan het twijfelen of hij geen motorke steken heeft ergens.

1. Ons ma en onze pa (Peter):
    20 juli 2015
    Proficiat alle twee, 'k zal er een Orvalleke op drinken.
    Met de fiets naar Denemarken om te vissen zal ik nog overwegen !
    Geniet er van !
  2. Joel:
    20 juli 2015
    Alle mannen, waarschijnlijk eens gevloekt met duizenden miljaaren vandaag maar beiden het doel bereikt. Goe gedaan. Dat klimmetje van morgen is dan voor het lachen hè :)
  3. Bever:
    20 juli 2015
    Noord-Italië (Zuid-Tirol) is prijs-kwaliteit top !!!
  4. Los beckeros:
    20 juli 2015
    Tzwaarste is door. Nu rechte lijn naar eindbestemming loco's.
  5. Bram:
    20 juli 2015
    Goe bezig mannen! Ik ben fier op jullie :) Vanaf nu is het bollen naar Kroatie... ;-) Blijven gaan!
  6. Jozefa:
    20 juli 2015
    Dikke duimen voor jullie twee! !!
  7. Tom:
    Top Pé!
  8. Thor & Petra:
    Super gedaan allebei!!!
  9. Schoonma Peter:
    21 juli 2015
    Proficiat mannen, die 2 zitten erop ! Heel Sterk Pé !
  10. Uwe pa:
    21 juli 2015
    Goed gedaan Pé !Puur op kracht en volhouding den top bereikt !
  11. Lut:
    Hallo sterke beren,
    Met een beetje vertraging had gisteren wat computer problemen .
    ne superdikke proficiat met die prestatie.
    Jullie zijn straffe mannen.
    Ook Marcel vind het een straffe tour
  12. Danny Vercammer:
    21 juli 2015
    Wat is de overtreffende trap van proficiat?
    Ik heb bij deze toch een vraagje betreffende de fotootjes en/of videootjes, kan niet alles rechtopstaand geplaatst worden zodat ik mij hier niet in ongemakkelijke posities moet wringen om dat beeldmateriaal te kunnen bekijken.
    Maar toch bedankt voor die reportages, en nog veel moed.
    Groetjes van oma en opa